Rytm och grunder

Strukturanalys

Typer av Tango Music

Som en grov förenkling, studerar vi tre typer av tangomusik:

  • tangomusik, i en rytm på 4 (eller ibland två) slag per bar;
  • vals, i en rytm 3 slag per bar;
  • milonga , även i en rytm 2 slag per bar.

Slag i ett set

Vi börjar först med den mest naturliga och bekväma steghastigheten till normal tangomusik eller milonga (ej vals ). Det skulle vara någonstans omkring ett steg per sekund för den första, men den exakta hastigheten beror på musiken. Och i milonga musik är det oftast mycket snabbare.

Först av allt, de udda stegen kommer förmodligen kommer kännas mer tungt accent än de jämna sådana. Därför föredrar musiker att gruppera dem per två i vad de kallar en set.

Ett set är en tid, efter vilken den ofta likartade rytmiska strukturen upprepar sig. Så länge musiken inte påskyndas eller fördröjs, har ett set samma varaktighet, i normal tango typiskt i två sekunder (men det kan variera kraftigt dock).

Så fram tills nu har vi att ett set innehåller ett starkt accentuerat steg, och ett lättare steg (du ska inte dansa asymmetriskt dock: det är bara musik som känner på detta sätt). Av konvention börjar ett set alltid just på detta tyngsta steg.

Det andra (mindre tunga) steget kommer exakt halvvägs mellan de tyngsta stegen (och därmed halvvägs in i setet), som rytmiskt talande är en av de mest naturliga saker att göra (när vi tar ett steg, är det naturligt att vänstern kommer exakt halvvägs in mellan de högra).

Fördubbling av Rytm

Nu kan vi upprepa denna naturliga process att fördubbla rytmen: mitt i mellan dessa två slag per set, kan vi lägga in två extraslag, och vi kallar den tidigare tunga eller starka takten, och den senare den ljusa takten.

Nu har vi redan fyra slag per set.

Vi skulle kunna upprepa processen igen, vilket skulle ge fyra extra steg halvvägs med ännu mindre tyngd. Musiker spelar verkligen noterna där, och vi kunde ta steg där, men gör nästan aldrig, eftersom det börjar bli mycket svårt att leda och följa det. Musiker för en eller annan anledning kallar inte dessa ”lätta slag” ett beat längre dock. Se även Milonga rytm .

Tredubbling av Rytm

I vals musik , tar denna naturliga process av att ständigt dela upp tiden i två igen och igen (och alltså dubblera rytmen) också plats, men någonstans (främst runt ungefär en sekund) kommer det att finnas en splittring i tre istället för två.

Slutsats: Tungt- Lätt – Mindre tungt – Lätt

Seten följer en efter den andra, alla med samma längd, och med liknande struktur. För icke- vals tango musik, innehåller varje set fyra takter, som räknas 1, 2, 3 och 4. Seten börjar exakt på 1 och slutar efter 4, precis där 5 skulle komma, så att 1 av nästa set passar exakt där. Toner spelas ofta på dessa beats (men inte alltid). Här 1 är den mest tunga beaten. 3 är lättare jämfört med 1, men vi kommer fortfarande att kalla det tungt ändå. Det är 2 och 4 som vi kommer att kalla ljusa.

2×4 (Dos por quatro, två per fyra)

Nu tillbaka till dansen. Varför ”två per fyra”? Eftersom det mest naturliga sättet att gå i den här musiken skulle vara på 1 och 3, som är på 2 slag av 4 . Så det är innebörden av 2×4 eller dos por cuatro. På spanska ”por” betyder ”per”, utan också ”tid”. Det bör snarare vara skriven 2/4, vilket innebär att vi gör normalt två steg ut ur de fyra slag per set. Det är vad musiker med sina galna beats och set ser oss dansare göra.