Mirada, cabaceo och presentation

Om jag inte kan titta någon i ögonen i miradan några sekunder eller längre för att kunna avgöra hur vår balans känns idag kanske jag inte skall dansa med den personen. Om personen vet med sig att den inte vill dansa finns ingen anledning att göra en längre mirada, men om hon är intresserad vore det dynamiskt att få känna på ögonkontakten ett ögonblick innan beslutet fattas. En känslomässig reaktion vore intressant att se och uppleva, och inte bara en självklar nick. Samma sak gäller ju musiken, kanske vill man inte dansa just till den här melodin, utan vill vänta till nästa.

I början av tangolärandet presenterade jag mig som nybörjare. Tänker att jag skulle kunna fortsätta att presentera mig. Vilken nivå, hur jag dansar, tänker och vad jag önskar.
Dansar på medelnivå. Gärna passionerat. Föredrar att bjuda upp med ögonen. Omfamning spelar ingen roll, gärna omväxlande. Dansar gärna som ett, det vill säga utan att föra och följa, med delat ansvar för alla delar av dansen. Om det inte passar eller känns obehagligt kan jag dansa föra – följa.

Vad jag än gör och vad du än gör, kommer jag inte att uppfatta eller mena, som en invit till något sexuellt eller opassande, eller en invit till ett förhållande. Allt vi gör stannar i dansen och har ingen fortsättning efteråt Du får stryka mig på ben, lår och höfter, titta mig i ögonen, vara nära, andas levande, säga vad du vill så länge det inte är kränkande. Min avsikt i dansen är att det skall vara glädjande, utvecklande, sensuellt och att du skall känna dig bekväm och uppskattad. Om något besvärar dig vill jag gärna veta det. Jag svettas t.ex. väldigt mycket så tycker du att det är obehagligt så kanske du skall dansa med någon annan.