Innehållsförteckning
Utanför Stockholm
Cambalache i Uppsala
Studio-K i Uppsala
Tango BeGeer, Norrköping
Skellefteå Tangosällskap
Tango Norteño, Umeå
Buenos Aros, Västerås
Tango Rionegro, Glanshammar, Örebro
Tangokompaniet, Lund
TangoJamt, Ås i Jämtland
TPC – Tango Punto Com, Malmö
Utländska tangosajter
Want deeper connection and better musicality?
You’ve come at the right spot. Tango Mentor is place for milonguero-level training and social dancing mastery.
- Mirada och cabeceo
- http://yangningyuan.blogspot.com/2013/03/tango-etiquette-eye-contact-talking.html
Tolkar det som om dansarna inte får lära sig vad de behöver för att komma ut på pistorna.
Möten mellan kurslärare, arrangörer och dansare.
Arrangörerna möter inte upp eleverna som kommer ut från ”kurserna”. Dansarna har ingen kanal för att påverka kurser och arrangemang.
Specificera praktikor och milongor på ett rullande schema
Milongor t.ex. varje onsdag. Istället för att ha samma milonga varenda onsdag har man t.ex. milongor för ungdomar 30 – 50 t.ex. en gång i månaden. Milonga för nybörjare och straxt däröver en annan onsdag.
Milonga för avancerade dansare den tredje onsdagen, för queer den fjärde, för nuevo den femte och en Carlos Gardel milonga t.ex. den sjätte. Det vore ju så kul….
Om alla arrangörer hade rullande scheman på detta sätt skulle vi få ett fantastiskt utbud, dra massor av nya dansare till milongorna.
Få slut på konkurrensen och den dåliga stämningen på de gemensamma milongorna.
Kurslärare
Undervisa gärna mer än bara om hur man rör fötterna. Gör dansaren redo för allt som kan hända på dansgolvet. Ge henne en tankeverktygslåda som gör henne lämpad att bli en gedigen dansare.
Arrangörer
Uttryck ert stöd för alla. Allas lika värde. Allas rättigheter För vänlighet och omtänksamhet.
Skapa riktiga praktikor och sluta behandla dom som milongor.
Tango Norte
Skippa det delade dansgolvet.
Skapa riktiga medlemsmöten.
Adressera alla konflikter. Sluta sopa dom under mattan.
Fråga de blivande medlemmarna om de delar målen och vill arbeta ideellt. Att enbart ge den blivande medlemmen rabatt på inträdet skapar inga aktiva medlemmar.
Skapa en kanal i vilken medlemmar och alla besökare på evenemang kan förmedla sin åsikt och vad de är med om på dansträffarna.
Byt ut mer än halva ledningsgruppen, discjockeygruppen, arbetsgrupper och de ideella krafterna. Om ingen vill ställa upp så lägg ner föreningen.
Bättre ingen förening än en låtsasförening som bygger på fusk, där ingen vill arbeta ideellt och på regler som inte följs.
Läggs föreningen ner, så finns möjlighet för något nytt att stiga upp.
- Regelverk för Tango?
SSS, lindy dansförening:Styrelsen har tagit beslut om en övergripande Code Of Conduct för vår förening Swedish Swing Society. (Se text längre ner.) Detta är ett levande dokument och kan komma att revideras. Styrelsen svarar gärna på eventuella frågor och funderingar kring uppförandekoden/policydokumentet. Likaså tar styrelsen gärna emot synpunkter på dokumentet. Maila dessa till: info@swedishswing.se
Vill du prata med någon styrelsemedlem personligen kan du vända dig till Anette Lebbad.”GENERAL CODE OF CONDUCTI as a participant:
As a participant at any dance event organized by Swedish Swing Society I am aware of and agree to follow these policies.* Respect on and off dance floor
Our events are spaces free of discrimination. I am aware that people of any age, race, gender, sexual orientation, ethnicity, religion or disabilities are welcome.Mutual respect is important both on and off the dance floor. We respect each other’s personal space and understand that everyone has different boundaries. These boundaries can vary from willingness to hug on the dancefloor, to not wanting to dance in close embrace or do dips. I understand that it is important to ask for consent and respect it. I agree not to overstep or test someone’s boundaries and understand that doing so continuously can be seen as harassment.The proper reaction to overstepping a boundary unintentionally is a genuine apology, but I understand that depending on the seriousness of the overstep there may be more severe consequences.*Accepting and declining a dance
I am aware that I have a voice and am free to say NO in any situation. I know I can’t expect anyone to read my mind. I can say “No, thank you” to a dance. I can say “NO” to physical contact, etc.If I say YES to a dance I am free to dance as many dances as I and
the dance partner agree to, but one dance is standard in our events, and if I want one more, I’m expected to ask for the next dance. No one owes me a dance and I am aware that anyone can say “No, thank you” to an invitation for a dance, even if I danced with this person before. I don’t expect an explanation why someone doesn’t want to dance with me right now.*Dance safety
After joining the dance floor, I agree to dance safely and understand that I am not alone on the dance floor. It is both mine and my partners responsibility to make sure we dance adequately to the space and crowdedness of the dance floor to avoid injuries. I am mindful of the fact that everyone is in different physical health and therefore I will ask for consent to do dips or lifts.*Consequences
If anything uncomfortable or dangerous is happening to me or anyone else at the event I can ask the organizer team for help.
I understand and agree that these are important aspects of creating a safer space. I will follow these rules and instructions given by SSS organizers for my own and others’ safety.I understand that if I behave inappropriately, be it against the code of conduct or Swedish law there will be a consequence. These can be in the form of a conversation with an organizer followed by written documentation of this conversation, to being asked to leave an event or being banned from events for a certain period of time. What starts with the conversation about my behaviour may escalate in a ban if I don’t change my behaviour.
I understand that not every type of behaviour or problem can be addressed in this code of conduct and I will use my best judgement to behave in a way that will not make my fellow dancers uncomfortable or put them in danger.
*We as organizers
Are responsible for creating a safe event, but we do not have eyes everywhere – nor do we want to. We will take any complaint seriously and resolve them to our best abilities. The conversations around these complaints will be held in private and will be handled
confidentially within the organizing team. We will listen to your wish on how you want the problem handled. We will document the incident.”
Top 10 Tips for Tango Dancers
1. Embrace
Tango starts with embracing. It’s the first connection into the dance. The embrace in tango is like an embrace in life: it has to be natural and with affection, otherwise it will not live. Embrace your partner as though you are about to dance the dance of your life. The man must hold the woman securely but with freedom to move, must lead, not force. The woman must relax in the embrace and feel each intention of the man’s lead, but know her own axis. It must always be a two-way experience. Each embrace is different just as each person is different. They say that you can tell whether a person can dance tango from the feel of the first embrace. The embrace is yours… find ’yours’ and own it!
2. Musicality
Music is another point of connection to your partner. Don’t just listen to the music; feel it. In tango, we dance to what we feel, either melody or rhythm; there are no counts. Be sensitive to each of the instruments that make the beautiful tango song. Neither partner should feel the music on their own. Each has to understand what his/her partner feels in the music…and then dance to that. When the couple hears the music as one — that’s when tango happens. Once you’re on the dance floor, stop thinking about the sequence you learned in class or the cool move you saw on YouTube, and just let the music sweep you away. It wouldn’t make sense to dance if you’re not dancing to the music, would it?
3. Connection
There are many elements to creating a connection: the embrace, the music, technique… but the most important one is the intention of connecting. You are not dancing alone; you are dancing with another person. Forget about yourself, forget about making mistakes, forget about the coffee you had in the morning, and forget about your to-do list. Give the 3 minutes of the song to the person you are dancing with to make the dance ’ours’ and eternal.
4. Posture
Posture is very important. Although tango has grown from the streets of Buenos Aires, and was not originally as structured of a dance as it is now, working on your posture will enhance your whole experience of this dance. In order to connect well in an embrace so that your partner feels comfortable, to execute variety of sequences with ease, or to own the integrity of tango, a better posture is key. Straight spine, head level, chest lifted, core strong, relaxed, and confident. Not only does it please the eye, you won’t end up kicking your partner in the shins, stepping on their toes, or breaking their back. This will likely decrease the chances of people running away to avoid dancing with you.
5. Walk
If you can’t tango walk, you can’t tango. Walking is the foundation, the basic, of tango. It’s not the well known 8-count basic that is taught in many beginners’ classes. That is just a convenient sequence that puts together some of the basic tango movements. If you go to a beginner tango class in Buenos Aires, they will not let you move on to anything else until you understand how to walk, and then walk with a partner. It may appear simple, but it’s a challenge, and when executed correctly, beautiful. They say it takes at least 5 years for a working couple to be able to walk together. The best advice once you’re dancing is: keep practicing your walk!
6. Quality > Quantity
So you’ve been taking tons of classes and you feel like your mind is a database of cool tango moves. Unfortunately, that doesn’t make you a good tango dancer. Tango is about the quality of the movements, not the quantity. You can use just the same three steps and create a beautiful tango. You can put 1,000 steps into a tango and create the ugliest dance ever. Why are we moved by an old milonguero couple that simply walks to the music? Refine each movement, understand the technique, listen to the music, make sure your partner feels comfortable, and then execute them on the dance floor. If not, I advise you to walk- and just walk. In Buenos Aires, you’ll see heads nodding in approval.
7. Line of dance
There are social etiquettes for the dance floor; the first one being the line of dance. The line of dance moves counter-clockwise. The dancers must keep moving around the pista (the floor). The circle on the dance floor has the biggest outer circle, the circle within that and so on. The best dancers dance on the very outer circle taking longer steps on the biggest circumference, also being able to show off their quality dance to the audience sitting right around the floor. The beginners get kicked into the center of the circle where they are stuck muddling around in the center. So try to find your spot on the outer circle. BUT, you will only have the right to dance on the outer circle if you can keep the direction of the dance, otherwise they might push you into the center. When you start a dance the man must face the line of dance or the outside of the circle. You must not take back steps against the line of dance (back steps should be eliminated or taken only towards the line of dance or towards the center of the circle) and the intention of the dance is to keep moving forward. Each sequence or figure should end up facing the line of dance and not backwards. Never pass anyone on the dance floor, stay behind the same couple you started behind throughout the whole tanda. Do not crash into other couples and protect your partner. It’s just like driving a car — follow the rules of the road so you don’t get into any accidents!
8. Cabeceo
How do you get a dance? In Argentina, the ’Cabeceo’ is the basic. You make eye contact with the person you’d like to dance with and give them a signal: a nod, a smile, a tilt of the head. It is considered rude to go up to someone and ask them for a dance as this makes it difficult for them to say ’no’. Usually the man will position himself in the room where he can catch eyes of the woman he wants to dance with. The woman can take up the offer or just scan over his glance and silently let him know that she is not interested. As a woman, you can also look towards the man you would like to dance with, and once again, he may or may not respond. It’s a fair game, and the invitation can sail across the floor. Try it!
An extra tip: If someone is at the milonga with their significant other, it might not be the best idea to pursue a dance unless it seems they are free to dance with anyone. If the couple is sitting together at a table, it may be more polite if the man asks the other man if he may dance with his date instead of sending the woman a cabeceo. On the contrary, it is not customary for the woman to seek a dance with a ’spoken for’ man.
9. Tandas / Cortinas
Usually 4 songs make up a tanda and there is a song in between the sets which is called a cortina (curtain). You might want to ask someone to dance on the 1st song of the tanda if you know you enjoy dancing with them. If you’ve never danced with someone, perhaps you will ask them to dance on the 2nd or 3rd song. It is customary to finish dancing with the person after the tanda is done and return to your individual seats. During the cortina, no one should be standing on the dance floor. If you enjoyed a certain tanda and wish to continue dancing, you can propose to dance later on that night. Unless there’s a mutual agreement, always thank your partner and graciously end the dances with the tanda so you can give each other the opportunities to enjoy more dances. With a start and an end, that makes the 4 songs you dance even more special.
10. Respect
Although tango is a worldwide phenomenon, it remains a part of the history and culture of Argentina. You cannot dance tango without fully appreciating this. Tango lovers travel to Buenos Aires to understand and feel what tango is really about. Tango is not just a dance you learn. It is a way to love life. In Buenos Aires, you will meet many old milongueros with great years of experience breathing the tango as their life, where you naturally would want to show your respect to their knowledge and profound presence. The tango music has traveled around the world, carrying an eternal harmony to be continuously explored. Respect this before you jump into alternative music. Dress cleanly and appropriately when you go to a social floor, greet the other dancers, and follow the rules of the floor. Once you respect the tango, the tango will come to you.
Att lära sig dansa tango…
Som nybörjare i tango slås man att det är mycket att tänka på när man skall lära sig den Argentinska tangons grunder. Någon lär ha sagt att tango är enkelt eftersom det enbart är en kombination av steg framåt, steg bakåt, steg åt sidorna och pivoteringar (snurr). När man börjar lära sig tango inser man att denna beskrivning är alltför förenklad. Tango är så mycket mer än att behärska en stegkombination.
En del nybörjarkurser börjar med att lära ut s.k. grundsteg medan andra fokuserar på att hitta kontakten mellan man och kvinna, energin från golvet, stoltheten och känslan i steget. Det gäller då att hitta sig själv, sin balans och sina fötter och få allt att samverka efter sin egen känsla.
Lär man in grundstegen först får man arbeta med att hitta känslan och kontakten efterhand. När man lär in grundstegen kommer man snabbare igång med att dansa men risken finns dock att man sen sitter fast i sina grundsteg och får svårare att våga improvisera.<
Det krävs ett mod att våga göra bort sig, att våga göra fel tills man lärt sig hitta den rätta känslan i rörelserna – så lägg undan all din prestige. I sin strävan att bli tangodansare gäller det att få grunden i tangon att sitta i ryggmärgen, att få ett naturligt flyt i rörelserna. Det är viktigt att känna till att det alltid är svårare för män att bli duktiga tangodansare eftersom det är de som för. En kvinnlig nybörjare kan klara sig riktigt hyfsat bara mannen hon dansar med är duktig.
Att hitta känslan….
Att utan prestige bejaka det lekfulla i dansen och tillåta oss låta vår kropp ge uttryck för våra känslor, för vår manlig- eller kvinnlighet och naturligtvis för vår sensualism – hur gör man detta?
När man dansar befinner man sig här och nu. Det funkar inte att tänka på jobbet, disken eller andra vardagliga ting. Allt världsligt måste sättas åt sidan för att skapa ett totalt fokus på här och nu.
Känslan finns hela tiden närvarande i dansen, och den har flera dimensioner beroende på den egna sinnestämningen, känslan och hur man stimuleras av musikens varierande tempo.
Att hitta sin egen stil…
Alla som lär sig dansa tango är olika individer. Detta gör att vi tar till oss olika saker på olika sätt. Dels tolkar vi instruktionerna på kursen olika, dels har vi olika fysiska förutsättning (benlängd, smidighet m.m.) som gör att stegen utförs på just vårt unika sätt. Vissa rörelser finslipar vi verkligen andra gör vi mindre noggrant. På detta sätt hittar vi vår personliga stil. Detta ske när du börjar hitta din balans i dansen och lärt dig några olika stegkombinationer. Då kan du ge uttryck för din egen känsla, din sinnesstämning, genom att variera, improvisera och intensifiera ditt sätt att dansa.
Det är så det är i tango. Grundspråket är samma, men vi får alla hitta vår egen repertoar och vår egen stil. Men vi blir aldrig färdiga. Vi kan hela tiden lära oss nya saker, och vi kan hela tiden förbättras och utvecklas.
Eftersom tango bygger på att improvisationen sker i varje ögonblick är aldrig två danser lika. Att dansa tango är att skapa en dans som är helt unik. De största dansarna hyllas inte så mycket för sin tekniska briljans, utan snarare för särprägeln i sin ”unikt personliga stil”. Ett sätt är att ”vara oss själva” i dansen. Målet att skaffa sig ett unikt, personligt uttryck får man genom många timmar på dansgolvet i total närvaro tillsammans med en danspartner som som man just nu, just här delar en unik dans med.