Innehållsförteckning
Sensuell
Har han sex eller är han sensuell när han spelar inlevelsefullt och med hela kroppen?
Vilket spännande ämne. Väcker en massa frågor.
Är att känna känslor som är likartade med de man känner när man har sex, av något som väcker ett stort intresse t.ex. mat, att måla, alkohol, fågelskådning, en sexuell aktivitet? Och de som har sexuellt umgänge utan att känna någonting, har de inte sex?
När jag kissar, är det sexuellt?
Hur glad och hur starka känslor får jag i så fall känna, när jag gör något som verkligen gör mig glad och levande, utan att det räknas som sexuellt.
Föreligger det inte någon slags missförstånd här?
Är amning sexuellt?
Massage?
Ta heroin?
Kan det möjligen vara så att allt som intresserar och är mycket viktigt för människan, alltid ledsagas av starka njutningskänslor, även sex.
Och kan det vara så att jag kan bli så själsligt glad av tango, att jag dansar mycket närvarande, levande och sinnligt. I vilken ingen maskinell eller tänkande rörelse utförs, utan en samhörighetskänsla med musik och partner, en känsla av att upphöra vara ett jag, och istället bli ett vi, med musiken, musikern, tonsättaren, kompositören, DJ, danspartner, färgerna i lokalen, de andra dansarnas sinnesstämning. Allt har betydelse för att kunna känna sig levande, lika levande som när kroppen vill och behöver fortplanta sig. Livet handlar ju inte bara om sex, så det vore konstigt om kroppen endast visade starka känslor då, när det finns så otroligt mycket annat som handlar om att hålla sig levande och vara nära sina känslor.
I texten på Wikipedia sidan Coitus reservatus står följande: (observera dock att vissa män kan nå orgasm utan att ejakulera). Betyder det att män kan få orgasm även i andra sammanhang utan att det berör hans underliv med påföljande reaktioner. Att kvinnor kan få det verkar vedertaget. Tänk om känslorna runt slutet av den sexuella akten egentligen är tillgängliga i alla sammanhang men att vi av någon anledning valt att avstå detta för en rad andra fördelar som rikedom, makt och bekvämlighet. Och att fattigdom eller av ekonomiska skäl valt att endast koppla ihop dessa ljuvliga känslor med den sexuella akten och därmed förhållande och giftermål. Det finns en del pengar att tjäna på om jag kan hålla ner andras glädje och kärlek, och sedan sälja tillbaka den med läppstift, snygga bilar, mode, salvor, krämer, plastikoperationer och alkohol. Men sexet tar jag inte betalt för, utan uppmuntrar, eftersom det måste vara tillgängligt annars minskar kundunderlaget. Vi är ju dödliga trots allt.
Känslor
Finns det någon som blir berörd på benet utan att känna glädjen och närheten. Eller att trycka ytterlåren mot varandra. Känna sin danspartners hand i den ena handen och liv i den andra. Och huvudena som tätt andas och rör sig i feromoner och dofter. Den enormt intima omfamningen, där vi står så nära en främling, en vän, en kompis eller en livspartner.
Onsdagspraktika och sensualitet
Hur kan det inte väcka en kaskad av känslor? Vem dansar tango utan att ha sina känslor med, och är medveten om alla de ovanliga friheter som tangon skänker och ger sig själv möjlighet att få känna så mycket glädje och närhet. Genom åren som tangodansare tycker jag mig ha lämnat det sexuella bakom mig, och istället tänkt om, insett att sexualiteten äger inte det sensuella, lika lite som kyrkan äger andligheten.
Sensualitet, eller möjligheten att känna sensuella känslor, finns i allt, beroende på hur man är lagd. En solnedgång kan vara sensuell och väcka sensationer inombords, små fyrverkerier av underbara känslor, livsglädje, fascinationen över att se så mycket färg över så stora ytor.
Tänker att det är samma sak med musiken. Om jag inte vill uppleva den sensuellt, att känna den överallt i min kropp, blir det inte kallt då och stelt. Att Istället låta den bli ett med mig. Smeka mig och förhöja min sinnesstämning. Smälta samman, även med musiken. Har jag inte behov av musiken, inte behov av att bli berörd, inte behov av fysisk närhet, kan jag ju nästan undra varför man dansar. Men det finns ju en möjlighet och det är ju att man stängt av alla sensuella känslor utom i det sexuella och i förhållandet, och då kanske det blir så att man dansar utan sensualism.
Att man undviker det sensuella för man associerar det med sex är intressant på många sätt. Om jag hade en fru, och hon gick ut i trädgården och blev sensuellt berörd av blommorna, växterna och ljuset, skulle jag bli svartsjuk då? Är det fel att bli sensuellt berörd av någon annan än sin partner i ett kärleksförhållande? För mig börjar det bli allt mer besynnerligt att inte alltid vara i det sensuella, vad jag än gör, eftersom det verkar som själva livet rör sig i det sensuella och det är ju lite enahanda och kortvarigt om dessa känslor endast kan nås i det sexuella.
Pratade med en danspartner om detta och hon började tala om äckliga gubbar som på något sätt berörde henne sexuellt i dansen. Det är ju två helt olika saker att beröra en kvinnas ben för det gör mig sexuellt upphetsad, eller rör hennes ben för det gör mig sensuellt berörd. I en strykning av någon annans ben, berörs ju mitt ben, och min hud lika mycket som hennes, så det är ju ingen ensidig händelse.
Jag känner hela kvinnans väsen när jag dansar, precis som jag känner en helt annorlunda kroppsuppfattning när jag dansar med en man. Jag kan gå ännu längre och säga att alla erfarenheter jag har av kvinnor, på alla sätt, självklart finns med i dansen. Jag vet vad jag har i armarna. Hur hon ser ut överallt, hur hon känns att krama, älska med, samarbeta med, få barn med. Det är endast några avvikelser hit eller dit som skiljer. I det stora vet jag om alla hemligheter, dofter och sinnesförnimmelser. Hur skulle jag inte kunna ha med mig det i dansen. Lite kul på något sätt, att det skulle gå att förtränga eller låtsas som det inte fanns. Vore ju befriande på något sätt att faktiskt inse det. Bara den oskuldsfulla och oerfarna är ovetande om alla hemligheter. Men det är inget jag tänker på i dansen utan något jag förnimmer, minns och intuitivt är medveten om.
Varför skulle jag inte vilja ge en annan människa eller mig själv en sensuell upplevelse. Är det tabubelagt? Sexualiserat? Kidnappat av äktenskap och förhållanden? Eller måste leda till sex? Varför skulle jag inte vilja bada i musiken, låta den stryka alla mina nervändar och förmågor att uppleva, låta den berusa mig, utan att känna den minsta sexuella antydan? Varför skulle inte en kvinna kunna titta mig i ögonen sensuellt, liksom känna efter i ögonmötet om vi två skulle kunna få en fin dans. Att vi redan innan dansen njuter av ögonkontakten med varandra. Den sensuella känsla som kan finnas i ett ögonmöte. Det är ju tragiskt på ett sätt att se på ögonmötet som en semafor på en brygga som talar om för båten om någon vill följa med eller om båten bara skall passera utan att lägga till.
Av samma skäl är det viktigt att lokalen väcker sensuella känslor, och inte luktar som en svettig gammal gymnastiksal, med fotsvamp och barns gråt i väggarna. Att arrangören är medveten om hur viktigt det sensuella är och inte stirrar på benrörelserna som om dansen handlar enbart om det, eller att hen med sin dans vill få mig att känna mig mindervärdig och genast teckna mig på hens kurser och workshops. Argentinsk dans är ett sensuellt möte och inte ett maskinellt möte, eller ett chattforum. Kanske är sensualitet detsamma som passion, att en dansare kan ha ett passionerat förhållande till tangon, och allt som ingår i tangon, även kvinnan. En passionerad man vill beröra och vill bli berörd, oavsett om det är en vad, ett lår, en kind, musiken, lokalens färg och form och arrangörens sinnesstämning.
Allt är viktigt för den passionerade, den sensuelle. Den passionerade dansaren vill uppleva livsnerven, lida på det omvända sättet där passionen blir så stark att den nästan är outhärdlig. Men det handlar fortfarande inte om sex, för den passionerade har tillgång till alla de känslor som finns runt det sexuella, fast på dansgolvet. Hen blir hög, medryckt, upplever sig som borttagen ur världen, ur allt det vardagliga, allt lidande och alla konflikter. Hen känner motsvarigheten till orgasmen men i denna form sker det timvis och inte minutvis. I denna form sker det utan könssjukdomar, väta och svullnader, svartsjuka, oönskade graviditeter, giftermål, misslyckade förhållanden och aborter. Varför skulle jag inte vilja ge mig själv eller en annan människa den upplevelsen? Det är ju absurt. Varför skulle jag inte vilja gå hem berusad, med vågorna av en själslig orgasm som varar i dagar.
Strykningar
Jag är en tangodansare och jag njuter till fullo av närheten, strykningarna över ben, lår, bröstkorg och rygg. De märkbara och omärkbara dofterna. Höra partners levande andning, hennes nynnande, visslande, hennes musikglädje som strömmar genom hela kroppen. Hur kroppen liksom hoppar till av glädje om jag vrider mitt huvud en aning så att mina läppar kommer närmare hennes.
Det finns en helt enorm palett av känslor tillgängliga utan att behöva följa med någon hem, eller inleda ett förhållande. Ja, allt är en enda stor glädje. Bara en sån sak som musiken, att betrakta vackra kläder och skor. Ögonmötena, den rika flora av känslor som uppstår öga mot öga, eller varför inte när man inte får ett ögonmöte. Besvikelse och sorg. Alla tankar som uppstår om vem som inte tycker om mig och varför. Varför den långa lätt blonda äldre herren som jag ibland stöter ihop med på dansgolvet aldrig ber om ursäkt.
Kränkningar och onsdagspraktika
Varför vissa dansare inte hälsar, inte ens efter flera års Corona. Varför vissa inte vill dansa efter åratal av möten på dansgolvet. Floran är enorm, av tankar, känslor, kroppsliga möten, underbar musik, människor som jag tycker om, människor som jag inte känner någonting för och människor som jag utan synbar anledning tycker vansinnigt illa om. Det är som hela livet visar sig i tangon.
Egentligen vill jag bara ta alla i famn, för vi är tangofamlijen. Vi älskar alla tangon som ger oss så mycket glädje, men det verkar som om det inte räcker att lära sig nya steg, jag behöver också lära mig att visa alla människor omtanke, öppenhet, förtroende och gemenskap, på något sätt ta mig igenom alla stormar och tankar som uppstår i tangons virvlar. Jag känner mig redo att kapitulera. Ge upp! Alla får gärna fortsätta att vara som dom är, men jag vill liksom släppa den här påsen, eller dessa märkliga krokar som hakar i andra och får mig ur balans.
Vore ju underbart att kunna gå ut och bara stå stadigt i mig själv. Acceptera allt som det är och flöda med det. Jag är inte speciellt sällskaplig. Är introvert, högkänslig och lider av social fobi. Ja, jag kanske kan låta mig själv få vara det, precis som jag låter alla andra vara som de är. Antar att gå ut tillsammans med någon jag vet att jag dansar fint med, är en början.
”I tango är känslan mycket viktig. Att leva sig in i musiken, att bli en helhet tillsammans med sin partner, att glömma tid och rum och bara dansa.” / Christeltango
sensuell´ adj. ~t
ORDLED: sensu-ell
• som ger eller har att göra med sinnliga upplevelser särsk. av sexuell typ men äv. allmännare {→vällustig 2}: hesheten gjorde hans röst ~; en ~ mun; ~a rytmer; ~a färger
HIST.: sedan 1699; via fra. av lat. sensualis med samma bet., till sensus ’förnimmelse’; jfr sensation
sexuell´ adj. ~t
ORDLED: sexu-ell
• som har att göra med könslivet: ~ frigörelse; ~ njutning; ~ samvaro; ~ avhållsamhet; ~a trakasserier; ~a övergrepp
BET.NYANS: i sms. o.d. äv. för att ange viss typ av sexualitet e.d.: bisexuell; heterosexuell; homosexuell; översexuell
HIST.: sedan 1841
passion [-ʃo´n]
subst. ~en ~er
ORDLED: pass-ion-en
1 stark lidelse som helt styr vederbörandes handlande; om intellektuellt intresse, kärlek etc. {→begär 1, mani 1, vurm}: han älskade henne med en glödande ~; hans ~ för alla slags hasardspel
BET.NYANS: om föremålet för sådan lidelse: hon var hans livs ~
KONSTR.: (ngns) ~ (för ngn el. ngt)
HIST.: sedan 1692; av fra. passion med samma bet.; av lat. passio ’lidande’, till pati ’lida’; jfr lidelse, patient
2 (nästan enbart i sms.) Kristi lidande och död på korset: passionsandakt; passionsbetraktelse; passionsspel
BET.NYANS: om mus. framställning av detta: Matteuspassionen
HIST.: sedan 1582; se passion 1